LoggaVitbakgrund-page-001

De 2 obligatoriska riskutbildningarna

Riskutbildning del 1 (riskettan) för B-körkort är en obligatoriskt utbildning för dig som ska ta körkort som du gör hos oss på Hema. Den måste vara genomförd och godkänd innan ditt kunskapsprov och körprov hos Trafikverket. Utbildningen är teoretisk och är 3 timmar lång med några korta pauser och den berör ämnen som  alkohol, droger, trötthet och annat riskfyllt beteende i trafiken. Du måste vara 100% närvarande under hela kursen.                                Du får göra den från det du fyllt 16 år och kursen är sen gilltig i 5 år. Se vilket kursdatum som skulle passa dig bäst och boka in den direkt. Boka här

Riskutbildning del 2, eller halkbanan som den ofta kallas, är en praktisk utbildning som uförs på Gillingebanan. Här får du uppleva hur det känns att köra på halt underlag och också praktiskt öva på situationer som kan uppstå i trafiken. Se färdbeskrivning längre ner. Vår reception bokar dig på en tid som passar ditt schema.

Ring oss på 08-667 87 97 eller mejla info@hematrafikskola.se för att boka.

Bäst är om du någon månad före Kunskapsprovet hos Trafikverket gör risktvåan, den blir effektivare ju mer förkunskaper du har av bilkörning.
Utbildningen är cirka 5 timmar lång, inklusive pauser, och innehåller:

• Mänskligt beteende
  • Bilens beteende
  • Körning under särskilda förhållanden

Hur påverkar det mänskliga beteendet din förmåga att framföra en bil och hur påverkar det trafiken? Upplev svårigheterna med körning på halt underlag och lär dig hur en bil beter sig under annorlunda förhållanden. Övningarna består i att köra bil och du behöver därför ha tillräckliga kunskaper för att genomföra kursen. Du ska bland annat klara av att:

• Utföra hårda accelerationer
  • Bromsa från höga hastigheter
  • Köra bil självständigt

Åka kommunalt till Gillingebanan från Tekniska högskolan eller Danderyds sjukhus?
Tag blå buss 676 mot Norrtälje. Kliv av vid hållplats Gillingebanan. Ca 250 meters promenad. Res med god tidsmarginal.
Se SL.se för restider.

Till Gillingebanan med bil från Lidingö - Stockholm
Kör E18 mor Norrtälje. Sväng av vid avfart 187 mot Gillinge och (gamla Norrtäljevägen) följ skyltar mot Gillingebanan. När ni passerat över bron (E18) så är det skyltat höger till Gillingebanan. Räkna med 30-35minuter med bil från Lidingöbron till Gillinge i normal trafik.